Fotografie/ film

Leerdoelen (vorm, betekenis, beeldaspect):

•De leerling leert omgaan met een camera.
•De leerling leert standpunten, perspectieven en
compositie uitproberen.
•De leerling maakt van iets wat bestaat iets
anders.

Benodigdheden

(Verbruiks)materiaal: plakgom, touw
Gereedschap: telefoon waarmee je kunt fotograferen, kleine
schaalmodel poppetjes.

Opdracht

Maak een spannende foto met een
klein poppetje als uitgangspunt

Stappen

STAP 1 - ORIËNTEREN
1. Er zijn fotograferen die met kleine schaalmodel poppetjes de wereld
in trekken om foto’s te maken uit het perspectief van de kleine
mensen. Alledaagse objecten krijgen dan ineens een hele andere
betekenis. Wat zie je hier?
2. Wat kan je op deze foto ontdekken?
3. Wat zie je? Hoe heeft de fotograaf de foto gemaakt? Hoe hou je de
camera?
4. Wat zie je? Wat valt je op? Wat kun je nog meer ontdekken?
5. Welke kleine dingen worden ineens heel groot als je zelf klein bent?
Wat zie je hier?
6. Wat zie je hier? Als je deze foto met de vorige foto vergelijkt welke
foto is dan spannender? Waardoor komt dat?

Vragen die je ter introductie kunt stellen:
• Heeft er iemand een mooie foto van thuis meegenomen?
• Wil je daar iets over vertellen?
• Wie kent het verhaal van Alice in Wonderland waarin ze
een drankje drinkt en heel erg klein wordt? Of misschien
het verhaal van De Bruikleners (zie verdieping)?
• Hoe ziet de wereld eruit als je ineens heel klein zou zijn?
Ondersteunende vragen bij de beeldpresentatie